dinsdag 24 augustus 2010

Rolpatronen

Die ingebakken rolpatronen m/v.
Ik kom ze nog elke dag tegen.
Het zou verstandig zijn mij er niet (meer) aan te ergeren, want daarmee straf ik mij zelf het meest. Maar ik kan niet helpen ze waar te nemen.
Kijk naar het gezelschap dat werkt aan de huidige kabinetsformatie (VVD, CDA, PVV). Wie zitten aan tafel met de informateur(m)? Drie fraktievoorzitters (m) en drie assistenten (2m,1v,). Ik telde nog een v als assistent van de informateur. Totaal 8 personen, waarvan 6 mannen en 2 vrouwen, die de toekomst van ons land (51% v) voor jaren vastleggen. Zij worden overspoeld met alle mogelijke brieven ter beïnvloeding van hun gesprekken, maar een klacht over de sámenstelling van dit belangrijke gezelschap heb ik nog niet gezien. En dat terwijl op bijna alle kandidatenlijsten voor de Tweede Kamerverkiezingen de tweede plaats werd toegekend aan een vrouw. De meeste van hen zijn weer uit beeld als het echt belangrijk wordt.

De politieke macht is dus nog steeds vooral het mannendomein.

Wordt dat in de toekomst beter? Hoe worden de kinderen opgevoed? Stap eens een speelgoedwinkel binnen. De meisjes van nu hebben een aparte afdeling. Je hoeft niet te zoeken: volg het roze spoor! Imitiatie-huishoudspullen tot in de mooiste details. Ik liep er langs met een jongen van 12, die mij minachtend toevoegde: voor de meiden!

Soms zijn er tekenen van hoop. Ik ken ze echt: jonge vaders, die met liefde en aandacht de baby verschonen. Er over twisten wie (buiten!) het kind in de draagdoek mag vervoeren. Maar dat blijft een kleine groep mannen, die er veel voor over moet hebben hun aandeel in de kinderverzorging te kunnen en mogen leveren. Ook bij hun baas moet de knop om, want part-time werken is voor vrouwen; voor mannen is het vermindering van hun carrièrekansen.

In de sport lijkt het aantal typische mannensporten te verminderen. Maar prof-vrouwenvoetbal moet zich voortdurend in de aandacht vechten. Tot de trekker (v) ervan het zelfs opgeeft. Bij het WK in Zuid-Afrika werd de belangstelling tussen m/v gedeeld langs zeer traditionele lijnen: de voetballers en de Babes. Een teken van hoop: een vrouw is voorzitter geworden van een grote profvoetbalvereniging.

Soms een tegengestelde ontwikkeling. In de klassieke muziekwereld wordt de viool een vrouweninstrument genoemd. Ik las dat en vond het niet erg!

Tot slot nog een uit de kampeerwereld. Nee, het gaat nu niet over de afwas. Het is geen taboe meer dat mannen de campingafwas doen; dat gaat beter. Anderzijds zie ik wel altijd de mánnen met de barbecue bezig. Zouden vrouwen dat misschien maar zo laten omdat hij dan tenminste ook een aandeel aan het koken heeft? Misschien kom ik op de verkeerde campings, maar als ik naast mijn man aan het stuur zit en aankom met de caravan kijkt men daar van op. Ik krijg dan (later) van vrouwen te horen dat zij dat ‘bewonderenswaardig’ of ‘moedig’, kortom bijzonder vinden. En het is echt niet moeilijker dan gewoon auto rijden, zeg ik dan. Soms vraag ik haar of zij het dan van haar man ook zo geweldig vindt dat hij dat doet. !!!??? Maar meestal vraag ik waarom zij het zelf niet doet of tenminste geprobeerd heeft. Het antwoord geeft te denken: ‘Hij gaat er van uit dat vrouwen dat niet kunnen en zegt dat hij geen rustig moment zou hebben als ik achter het stuur zou zitten met de caravan erachter. En dan toch doorzetten? Nee, hoor, ik ga daarover geen ruzie maken, het is ook míjn vakantie.” Overigens betrapte ik mij zélf op een rolvooroordeel, toen ik verrukt afliep op een groepje vrouwen, die elk alleen met een caravan op de camping aankwamen. De club van alleengaande vrouwelijke caravanners; goed zo.

Blijft de vraag:
- wachten we rustig tot het vanzelf beter wordt of leggen we de vinger op elk rolpatroon-misbaksel wat we tegen komen?

Cock Kerling.


Word lid van Vrouwenbelangen als je, met ons, vindt dat Gelijk Staatsburgerschap voor vrouwen in Nederland nog niet bereikt is. Kijk voor meer informatie op http://www.vrouwenbelangen.nl/vereniging/index.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten