maandag 30 augustus 2010

vrouwenemancipatie voltooid?...

Enkele dagen geleden las ik (in een LinkedIn oproep voor een cursus voor zakenvrouwen) dat hedendaagse vrouwen bevrijd zijn door de eerste, tweede, derde en zelfs al vierde emancipatiegolf. Ik heb daar toch minimaal de laatste emancipatiegolf van gemist, maar dat kwam misschien doordat ik toen te druk was met mijn hoofd boven water houden bij het combineren van de rol als echtgenote van carriereman, moeder van twee bloedjes, parttime werknemer, deeltijd student HBO-plus en vrijwilliger bij een non-profit-organisatie.


Nu ben ik in wat rustiger vaarwater: de kinderen zijn begonnen aan hun beroepsopleidingen, manlief heeft een prima job bij farmaceutisch bedrijf in Oss, en ik ben net voor de crisis begonnen met mijn eigen bedrijf.
Tijd genoeg (over) dus voor een bestuursfunctie bij Vrouwenbelangen.

Toen ik dat aan een kennis, zelf een succesvolle zakenvrouw, meedeelde keek ze mij verbijsterd aan: waar haalde ik de inspiratie vandaan om bij zo’n achterhaalde fossielenclub te gaan?????? Vrouwen hebben toch vandaag de dag alle keuzevrijheid om hun leven in te richten zoals zij zelf willen??? Vrouwen moeten niet zeuren maar de schouders eronder zetten!

Haar oordeel schoot mij weer te binnen toen ik op LinkedIn de oproep las voor een cursus kracht en kwetsbaarheid. Voor Vrouwen. Ik geloofde mijn ogen niet: een cursus kwetsbaarheid voor vrouwen. In wat voor wereld leven wij in 2010?

Even op een rijtje zetten: de zakenvrouw die vond dat vrouwen niet moeten zeuren heeft zelf, tot haar verdriet, geen kinderen. Zij stortte zich vol overgave op haar carriere. En met succes!

Een succesvolle politievrouw-van-allochtone-afkomst, die over haar glanzende carriere binnen het politiekorps vertelde gaf, desgevraagd, toe dat zij een keuze heeft gemaakt voor haar carriere. Een partner zou daar misschien nog wel bij kunnen, maar kinderen zijn geen optie: kids of carriere, dat is de keuze.

Zonder haar persoonlijk te kennen ben ik een bewonderaar van Annemarie van Gaal: als bijstandsmoeder begonnen en nu BN-er en een van de meest succesvolle zakenvrouwen van Nederland. Hoe deed ze dat toch? Werd zij misschien in haar ambities niet gehinderd door een echtgenoot?

Dit zijn drie voorbeelden van succesvolle vrouwen. Er zijn er talloze! Zij gingen en gaan voor eigen succes, en brengen daartoe offers. De “moeder” van al deze vrouwen is natuurlijk Aletta Jacobs, mede-oprichtster van Vrouwenbelangen.

Gelukkig zijn er ook vandaag de dag nog vrouwen die niet voor eigen persoonlijk gewin gaan, maar zich inzetten voor de bevrijding van en gelijke kansen voor vrouwen, die zonder breed maatschappelijk draagvlak niet die kansen kunnen grijpen. Zij pleiten bij verschillende organisaties, op verschillende wijze, bij overheden op nationaal en internationaal niveau, voor gelijke rechten , gelijke kansen en gelijke vertegenwoordiging. Zij schrijven rapporten en nemen deel aan congressen, veelal op eigen kosten, om op talrijke plaatsen in de wereld de Vrouwenzaak te bepleiten. Dat zijn de Vrouwen van Vrouwenbelangen! Hulde aan hen!

Freke Schoemaker

Word lid van Vrouwenbelangen als je, met ons, vindt dat Gelijk Staatsburgerschap voor vrouwen in Nederland nog niet bereikt is. Kijk voor meer informatie op http://www.vrouwenbelangen.nl/vereniging/index.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten